chevron-leftchevron-right

Results

Project-related publications: 

Tilo Hähnel and Philipp Kreisig:

"Grammophon und Stummfilm – Zur Imagebildung von OpernsängerInnen durch den Verbund auditiver und visueller Medien zu Beginn des 20. Jahrhunderts". in: Annette von Dyck-Hemming, Jan Hemming (eds.), Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung in Kassel 2017, Wiesbaden 2018 (= Systematische Musikwissenschaft), p. 313-323.

Tilo Hähnel and Karin Martensen:

„How Thomas A. Edison shaped today’s singing ideal: Tracking his ambiguous concept of tremolo by analysing archival documents and sound recordings“ [forthcoming in: Empirical Musicology Review, 2019.].

M. Kob, S.V. Amengual Garí, B.A. Bolles, D.M. Ritter, P. Pirch:

Influence of Early Recording and Playing Devices on Voice Sounds: Modification of singing voice formants, in: Fortschritte der Akustik - DAGA 2018, Deutsche Gesellschaft für Akustik e.V. (DEGA), Berlin 2018, p. 1703-1706.

Malte Kob, Tobias A. Weege:

"How to Interpret Early Recordings? Artefacts and Resonances in Recording and Reproduction of Singing Voices", in: Rolf Bader (ed.), Computational Phonogram Archiving (Current Research in Systematic Musicology 5), Wiesbaden 2019, p. 335-350.

Karin Martensen:

„The phonograph is not an opera house“. Quellen und Analysen zu Ästhetik und Geschichte der frühen Tonaufnahme am Beispiel von Edison und Victor (= Technologien des Singens 1, ed. by Rebecca Grotjahn, Malte Kob and Karin Martensen), forthcoming 2019.

„Thomas Alva Edison und die empirische (Musik)Forschung“, in: Technologies of Singing – Proceedings of the International Conference Detmold 2018 (= Technologien des Singens 2, ed. by Rebecca Grotjahn, Malte Kob and Karin Martensen), forthcoming 2019.

"Mensch und Maschine in den Laboratorien Thomas Alva Edisons. Ein Beitrag zur Technikhistorie aus musikwissenschaftlicher Sicht", in: Technikgeschichte, vol. 85 (2018), H. 3, p. 149-172.

Article "Gender", in: Daniel Morat, Hansjakob Ziemer (eds.), Handbuch Sound. Geschichte - Begriffe - Ansätze, Stuttgart 2018, p. 377-381.

"In Edisons Werkstatt: Voice trials und ihre Rückwirkung auf die technische Entwicklung und auf das Singen". in: Annette von Dyck-Hemming, Jan Hemming (eds.), Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung in Kassel 2017, Wiesbaden 2018 (= Systematische Musikwissenschaft), p. 303-311.

"The construction of a media voice: Findings in the T.A. Edison Historical Site, New Jersey". In: Historical Performance Journal, IU Press 2/2018 [forthcoming].

„Wagner-Gesang: Diskurse, technische Ästhetik und ihre biografischen Folgen“. in: Tom Sol (ed.), Finger weg von Wagner! Richard Wagner und der Sängernachwuchs, Mainz 2018, p. 23–42.

"Mit Frauen(stimmen) kann man keine guten Tonaufnahmen machen. Zur Analyse eines Motivs aus der Geschichte der Aufnahmetechnik".  in: Rebecca Grotjahn, Sarah Schauberger, Johanna Imm, Nina Jaeschke (eds.), Das Geschlecht musikalischer Dinge , Hildesheim 2018 (= Jahrbuch Musik und Gender 11), p. 121-132.

T.A. Weege, D. Habasinska, M. Kob:

Influence of Early Recording and Playing Devices on Musical Sound: FRF Measurements of Horn, Soundbox and Tonearm, in: Fortschritte der Akustik - DAGA 2018, Deutsche Gesellschaft für Akustik e.V. (DEGA), Berlin, 2018, p. 1707-1710.

 

Project-related talks: 

Boris Bolles, Tobias Weege and Malte Kob:

"Presentation of investigations on historic recording devices". Talks at the international symposium of the project on 2. to 4. November 2018 in Detmold. 

Dorota Habasinska, Tobias Weege and Malte Kob:

"The influence of early recording and playing devices on the singing practice, as a research question of the project ,Technologies of Singing'". Talk at 18. Diskografentag, 12-14 May 2017, Hannover.

"Challenges and methods of transfer path analysis from singer to record – Analysis of the Victor Talking Machine Company’s recording ledgers – Measurements of different gramophone parts' influence on the sound: preliminary results." Talk at the project workshop on 28 October 2017 in Detmold.

Tilo Hähnel und Philipp Kreisig:

"Grammophon und Stummfilm – Zur Imagebildung von OpernsängerInnen durch den Verbund auditiver und visueller Medien zu Beginn des 20. Jahrhunderts". Talk at the Annual Conference of the German Musicological Society in Kassel on 28 September 2017.

Tilo Hähnel:

"On the Quantifikation of the Diva. Vibrato, Ornamentation, Glissando, Tempo, and Register in Acoustical Recordings between 1900 and 1930". Talk at the international symposium of the project on 2. to 4. November 2018 in Detmold. 

"Über die Quantifizierung des Heldentenors. Vibrato, Ornamentik, Glissando, Tempo und Register in akustischen Tonaufnahmen zwischen 1900 und 1925". Talk at the Annual Conference of the German Musicological Society in Osnabrück on 28 September 2018.

„Der Begriff der Elastizität in Lilli Lehmanns Meine Gesangskunst“. Talk at the project workshop on 27 October 2017 in Detmold.

Philipp Kreisig:

„Zur Konstruktion des Plattenstars in der Frühzeit Tonaufnahme: Die Medienkarrieren von John McCormack, Richard Tauber und Lotte Lehmann“. Talk at the project workshop on 27 Oktober 2017 in Detmold.

Malte Kob:

„Stimmaufnahmen auf Tonträgern. Präsentation auf der 17. Vortrags- und Gesprächsrunde ,Stimmerkrankungen bei Schauspielern und Sängernʻ“, 18 and 19 November 2016, Vienna.

Karin Martensen:

"The microphone - the beast". Talk at "Akustische Dokumente/Sonic Documents". Eine gemeinsame Veranstaltung der AG Auditive Kultur und Sound Studies der Gesellschaft für Medienwissenschaft mit dem DFG Graduiertenkolleg "Das Dokumentarische" at Ruhr University Bochum on 18. and 19. January 2019.

"Thomas Alva Edison und die empirische (Musik)Forschung". Talk at the international symposium of the project on 2. to 4. November 2018 in Detmold.

"Der Natürlichkeitsdiskurs bei Technik und Tonaufnahme kulturellen Wissensarchiv: Erkenntnisse aus dem Archiv von T.A. Edison und ihre Einbettung“. Talk at the project workshop on 27 October 2017 in Detmold.

"In Edisons Werkstatt: Voice trials und ihre Rückwirkung auf die technische Entwicklung und auf das Singen". Talk at the Annual Conference of the German Musicological Society in Kassel on 28 September 2017.

"Die Konstruktion der Medienstimme". Talk on 13 June 2017 at Jura-Soyfer-Saal, Hofburg, Vienna. Organised by the Department of Theatre, Film and Media Studies at the University of Vienna.

"The construction of a media voice. Discoveries in the archive of Thomas Alva Edison in New Jersey / USA". Talk on 20 May 2017 in Bloomington / Indiana University (Jacobs School of Music) at the "Historical Performance: Theory, Practice, and Interdisciplinarity" conference.

„Wagner-Gesang: Diskurse, technische Ästhetik und ihre biografischen Folgen“. Talk at the symposium „Richard Wagner und der Sängernachwuchs“ on 30 September 2016 at KUG Graz.

Luisa Mersch

"Das Mikrophon als Symbol für Medienkarrieren". Talk at the international symposium of the project on 2. to 4. November 2018 in Detmold.